torsdag, juni 11, 2009

En ganska internationell vecka.

Den lediga veckan har varit bra. Nåja, iallafall ledig från mitt ordinarie arbete. På denna lediga tid har det nu istället funnits tid till att skaffa sig lite uppdateringar om vad som händer runt om i världen, genom de kontakter jag har.

Det tjeckiska ordförandeskapet tar slut om cirka två veckor och Sverige tar då över. Senast Sverige var ordförande var under Göran Persson 2001. Tjeckien har ju verkligen haft stora utmaningar denna vår; ekonomi och miljö. Sverige tar ju inte direkt över ett lättare arbete men kanske vissa efterdyningar av vår tjeckiska motsvarighet. Jag kan tänka mig att jag komemr få redogöra för det svenska ordförandeskapet lika mycket som jag fått dito information från min kontakt i Prag.

Vidare har det varit kortare korrespondens med New York, för att få lite uppdateringar om president Obama. Han var ju nyligen i Mellanöstern för att försöka skapa lite goda band med den regionen. Genom hans tal i Kairo tyckte nog många att han kom med fred. Både från USA, Egypten, Israel och Sverige.

Sen är det ju spännande att följa utvecklingen i Nordkorea. Just spännande för att se hur det faktiskt komemr utveckla sig. Inget mer nytt än så länge mer än att Nordkorea visat upp sig lite med sina provskjutningar den senaste tiden. Jag får helt enkelt höra lite med min kamrat i den sydkoreanska huvudstaden Seoul.

Och som att det inte vore nog med internationellt engagemang, flyger jag till tyska Düsseldorf tidigt imorgon bitti då jag har vissa ärenden att sköta där på plats. Bland annat hälsa på en kamrat och testa visst ölutbud.

Återkommer om detta, antagligen inte förrän söndagkväll, då jag åter befinenr mig på svensk mark.

2 kommentarer:

Snedseglaren sa...

Jo,jo internationellt öldrickande...Jag skall också bli internationell och klämma i mig en kopp the nu.

Snedseglaren sa...

Blev livet intressant eller vad hände??